woensdag, januari 20, 2010

Kleenex en Pinball 3D


Vanochtend bezoeken we school SD 8, of liever school Merduati.
Een altijd evenom enthousiaste (en erg doortastende, alles voor elkaar krijgende) Ibu Arjuna heet ons welkom. Ja, de computers worden veel gebruikt met wekelijks speciale computertrainingen voor leerlingen. Maar een speciale ICT-training voor leerkrachten is meer dan welkom. Nieuwe ronde realistisch rekenen? “Heel goed, maar zorg er vooral samen met de universiteit voor dat de leerkrachten het zelf goed gaan beheersen”.


Als je af mag gaan op het gebruik van tissues, is de impact van de documentaire op de groep 8-leerlingen en de leerkrachten weer groot. Maar ook hier wordt er door de leerkrachten en schoolleider instemmend op gereageerd: “goed dat een Atjese jongen zijn verhaal doet in deze film”. Wilma besluit om een uitgebreide yoga- en tekenworkshop te geven (i.p.v. alleen “teken-troost-workshop”). Er ontstaat weer een open sfeer waarin gedeeld wordt , waarna iedereen weer werkt aan zijn of haar creatieve uiting van troost in moeilijke tijd. Syawal wordt zo langzamerhand een lokale held…


Ondertussen wordt in de computerruimte een nieuwe printer geïnstalleerd en wordt het netwerk beveiligd tegen onregelmatig voltage. De leerlingen vinden het geweldig en het is duidelijk dat zij hun weg goed weten te vinden op de machines. Favoriet: het spelletje pinball 3D. Stijn, Marco, Munim en Rosli nemen even tijd voor een kop koffie, om daarna snel door te gaan naar de volgende school. Er staan er vandaag twee op het programma en dat is lastiger dan afgelopen voorjaar; er zijn nu op iedere school veel meer vragen. De van te voren nog wel aanwezige angst over ongebruikte computers blijkt ongegrond. Gelukkig maar!