zondag, mei 17, 2009

Onderwijsinnovatie in Aceh?!




Hieronder een bijdrage van Josje van der Laan:

Tijdens de afgelopen workshopreis van mei 2009 is er - naast de activiteiten op en met basisscholen rondom PMRI - ook gewerkt met docenten, studenten, bestuurders/management van de opleiding voor leraren basisonderwijs in Banda Atjeh (hier PGSD geheten).
Andre de Hamer, Erna Siegers en Josje van der Laan namen dat gedeelte voor hun rekening.
Voor opleidingsdocenten gaven zij - op hun verzoek - een instructiemorgen over de`koppeling tussen theorie en praktijk, uitgewerkt voor een lerarenopleiding en gebruikmakend van de cyclus van Kolb.
Docenten bepaalden enkele geschikte leergebieden en thema’s (science, rekenen, lezen) ; deze instructie werd vervolgens herhaald voor een 12tal geselecteerde 3e jaarstudenten - die nog niet eerder een stageschool van binnen hadden gezien.
Samen met hun docenten ontwikkelden zij een les; zij gaven de les en hun docenten observeerden. Erna, André en ik leidden vervolgens het nagesprek.
Een tweede voorbeeld betrof een thema uit de groepsdynamica over het welbevinden van kinderen in een groep. Studenten ontwierpen zelf een observatieschema (voor hen een totaal nieuwe ervaring) en observeerden vervolgens kinderen in de basisschool.
Ook hier leidden wij - onder het toeziende oog van hun docenten het nagesprek.
Een derde experiment betrof actieonderzoek, gerelateerd aan omgevingsonderwijs volgens de ons bekende stappen (observeren, herkennen, waarderen en analyseren). Deze leerstrategie was voor studenten een eyeopener. Ze gingen er op een basisschool energiek mee aan de slag.
Het enthousiasme van studenten is erg groot; Zij vragen andere inhouden, meer interactie en meer kansen op stagelopen. Opleidingsdocenten volgen wel, maar zijn - begrijpelijkerwijs - wat voorzichtiger.
Beiden hebben hun ervaringen in onze aanwezigheid neergelegd bij het bestuur van de universiteit. Dit bestuur gaat samen met KSU-Domstad en met ondersteuning van het Ministerie van Onderwijs in Jakarta subsidiemogelijkheden bekijken voor deze vorm van brede onderwijsinnovatie, waarin uitwisseling van opleidingsdocenten en studenten een belangrijk onderdeel zal vormen. Afgezien van financiën zien alle betrokkenen goede mogelijkheden.

Josje, namens Andre en Erna