dinsdag, oktober 12, 2010

Week 2

De gym-, muziek- en knutsellessen waren een groot succes! Op drie scholen waren stralende kinderen en leerkrachten te zien. Op de school van Imke en Nanda hadden de kinderen nog nooit geverfd en zelfs de studenten die kwamen observeren, wilden wel een vlinder schilderen! Elise en Karin maakten hun school blij met allerlei gymmaterialen, gekocht van het sponsorgeld van de Marcus en Matteusschool. Bij de muziekles die Maarten en Muriël gaven aan klas 2, kwam de hele bovenbouw luisteren en meedoen. De hele school zong de rest van de dag “Vader Jacob”.



De eerste vrije dag hebben we een tochtje gemaakt naar het platteland. Een prachtige rit door de rijstvelden, omzoomd door palmbomen en de bergen op de achtergrond. Terwijl de karbouwen lagen te rusten in de modder, waren de mensen druk aan het planten of oogsten. Daarna was het tijd om lekker aan het strand te relaxen. Enkelen van ons hebben met de kleren aan een duik genomen in de zee. Een heerlijk ontspannen dagje, goed genoeg om weer energie op te doen voor een nieuwe week met nieuwe scholen.

Maandag gingen we op deze scholen kennismaken. Voor Johan en Muriel was het leuk om een aantal bekende gezichten weer te zien, we werden enthousiast begroet. Het is hier gebruikelijk dat leerkrachten en hoofden van scholen regelmatig overgeplaatst worden. In sommige gevallen kan dat een verbetering betekenen, want een schoolhoofd dat zich alleen bezig houdt met vegen of zelden aanwezig is, is natuurlijk geen voorbeeld voor het team. In andere gevallen is het jammer te ontdekken dat een goede leerkracht nu juist weg is.



Met de schoolhoofden hebben we een gesprek gehad over de school, de doelen, de betrokkenheid en de schoolpopulatie. Uit deze gesprekken blijkt dat het belangrijkste doel is dat de kinderen overgaan naar de volgende klas, op welke manier dat gebeurt, is minder belangrijk. Het curriculum, door de overheid vastgesteld, moet strak nagevolgd worden en er mag niet vanaf geweken worden. Zo hebben wij in klas 4 een rekenles over decimale getallen gegeven, een onderwerp dat eigenlijk in klas 5 aan bod komt. Toen Rahmah (docente universiteit en leider realistisch rekenprogramma) dat hoorde, moesten we onze lessen aanpassen. Liever niet, zeiden wij, want het zijn heel goede voorbeeldlessen van realistisch rekenen. Gelukkig is Rahmah erg flexibel en nu mogen we de lessen toch geven, maar wel moeten we opletten dat we niet zeggen “1,3”, want stel je voor dat de inspectie erachter komt. Nou dan passen we het toch gewoon aan!



Op een klein schooltje, vlakbij de zee gelegen, geeft het hoofd aan erg druk te zijn met discipline en structuur aan te brengen, zowel bij de kinderen als bij de leerkrachten. De bevolking is erg arm, mensen zijn druk bezig met overleven. De opvoeding gebeurt dan ook grotendeels op school. Hier zitten niet meer dan 7 a 8 kinderen in een klas. Een andere school, waar we deze week ook komen ziet er veel welvarender uit en telt soms 35 kinderen in een klas. Wat een tegenstellingen zijn er toch!

1 Comments:

Anonymous Kwikstaarten said...

Lieve Juf Nanda,
we zitten nu te eten en hebben jullie foto's gezien.kaya;en ik heb mijn plan af.mijntje;hallo juf nanda ik vind het nog steeds jammer dat je weg bent xxx mijntje.pien:ik heb heel goed gewerkt maandag plan af xxxxxxx pien .rosa :we hebben de bovenbouw uitgezwaait .evy:ik mis je.

alexa;ik vind jou lief nanda
levi; ik ga in de avont naar afrika

Verder de groetjes en knuffels van alle kwikstaarten. Nog 3 dagen en dan is het herfstvakantie ;-)

12:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home