zondag, november 04, 2007

Sportief succes op school 3


Met een voldaan gevoel kijken wij hier terug op een goede en inspirerende week op school 3. Al vanaf de eerste dag deden de leerkrachten en de kinderen heel enthousiast mee. Samen met de sportleerkrachten hebben we elke dag voor een andere klas een les bewegingsonderwijs verzorgd. Vaak begonnen we met tikspelen als inleiding, en gingen daarna werken in 3 vakken. De onderdelen die de hele week aan bod zijn gekomen zijn volleybal, voetbal en badminton. Hieromheen hebben we allemaal activiteiten bedacht voor alle verschillende leeftijden. Langzamerhand gaven we het lesgeven over aan de leerkrachten, wij waren hier immers om hen te ondersteunen in het lesgeven.
Gelukkig hadden we twee heel gepassioneerde sportleerkrachten die echt stonden voor hun vak. Als we zagen hoe zij genoten van de lessen, was onze dag helemaal goed. De leerkrachten stonden open voor suggesties, die ze dankbaar in gebruik namen. Zo hebben we de eerste week ook gesleuteld aan de organisatorische aspecten van een les. Het stiltesignaal, het verdelen van kinderen in groepjes en de organisatie van het werken in 2 of 3 verschillende groepen, zijn aspecten die we hebben ingevoerd. Zij hebben niet alleen van ons geleerd; wij hebben een echt Atjeh-tikspel en een estafette van hen geleerd!

Wij zijn samen met de leerkrachten en de kinderen, een hele week druk geweest met de activiteiten. De leraren merkten aan het eind van de week op: “We zien dat de kinderen veel plezier hebben!”
Dat is toch wel een mooi compliment om te krijgen... Verder waren de leraren erg blij met het aanbod van de activiteiten die ze gekregen hebben en met de aanwijzingen hoe ze de gegeven materialen moeten gebruiken.
We konden ze dan ook zonder twijfel de medailles overhandigen [het blijft tenslotte bewegingsonderwijs! – red.], die zij echt verdiend hadden na een week van prettig samenwerken. Als we zien hoe de materialen na schooltijd al gebruikt worden op het schoolplein, hebben wij er alle vertrouwen in dat de sportlessen op deze school een goede impuls hebben gekregen en het alleen maar nog meer vooruit kan gaan!

Op naar school 4....

Erna, Marielle, Jeske en Sanne